Mariager - Cherbuorg

Så er vi afsted .Mødtes den 31/6 på båden i Mariager , fik sagt goddag og snakket med John og Frithiof. Vi bliver kun tre på turen . Onsdag den 1. juni proviantere vi om formiddagen og har planlagt at sejle kl. 13. Og kl 13 lykkes det faktisk at komme afsted . Turen gennem Mariager fjord er altså en flot tur. Vi ankommer til hadsund omkring kl 14,15 og broen åbner først kl 15 præcis . Turen fra Hadsund og ned til Grenå var rimelig . Men turen fra grenå ned mod storebælt var i noget træls vejr. Vi havde besluttet at sejle hele natten , det fortrød vi en lille smule . Men vi var jo kommet afsted så vi fortsatte . Da vi kom igennem Storebæltsbroen  besluttede vi at gå ind til Korsør . Kl. 12 trak vi ind til Korsør . 23 Timer i noget træls vejr tære altså på kræfterne ( kan godt mærke man ikke er 40år mere) . Nu har vi fået hvilet og noget at spise så nu håber vi på bedre vejr i morgen .

3-6-22

Idag har bare være ren afslapning , lavet lidt småting på båden og handlet lidt ind . Solen kom frem og det var rigtig godt vejr . Gik tur på havnen i Korsør og så på gamle træskibe . Mødte en god ven fra Langeland Jens Thorsen , der var der med det gode skib Mjølner af Rudkøbing .

4-6-22

Sejlede fra Korsør i virkelig flot vejr , men der var desværre ingen vind . Kæmpede med den smule der var men forgæves . På et tidspunkt var der vitterligtt 0 m/s . Ankom til Laboe Jacht hafen kl ca 03.30 om natten . Virkelig slow sailing.

5-6-22

Var tidligt oppe idag . Lidt overskyet , men solen kom frem senere på dagen . Lavede overhovedet ingenting . Gik tur på promenaden og fik masser af sol . Virkelig en dovne dag .

6-6-22

Sov længe idag , fik en gang hurtig morgenmad . Og så gik det mod Kiel og sluserne . Diset og småregn . Da vi var kommet gennem sluserne og sejlet lidt kom solen . Ved Rendsburg så vi hængefærgen i aktion , lidt mærkeligt syn . Ved 20tiden ankom vi til Brunsbyttel , var heldige og fik en god plads . Aftensmad og så i seng .

7-6-22

Tjaa hvad skriver jeg om i dag?  Morgenmad hygge proviantering hygge besøg på restaurant hygge og så lidt hygge .

8-6-22

Tidlig oppe idag , skulle have morgenmad og klar gøring til at gå gennem slusen ved 09,15 tiden så vi kunne følge tidevandet i Elben ud . Fint vejr ud gennem Elben , farten var omkring 9 knob og solskin . Ved udgangen af Elben døde vinden , så det var med motor og meget lidt vind til Helgoland . Ankom til Helgoland i p... øsende regnvejr og ingen sigtbarhed . Våde og lidt trætte af den sidste del af sejladsen gik vi tidlig i seng.

9-6-22

Vågnede tidligt og startede dagen med bakstørn (opvask)  Tullede rundt fra morgenstunden . Over middag gik vi så Helgoland rundt på en sti der er lavet på toppen af klippen . Turen er ca 5km og jeg måtte gå den 2 gange , da jeg havde glemt både mobil og camera første gang . Tror jeg sover godt i nat . Næsten 19000 skridt blev det til . Har taget en masse billeder som I nok kan se .Sejler til Amsterdam som næste sted . 2 1/2 dages sejlads .

10-6-22

Sejlede fra Helgoland omkring kl. 10 . Skulle dog lige tanke først og så ud og tage nogle billeder fra søsiden af Helgoland . Derefter gik turen mod Amsterdam . Første del gik faktisk meget fint , solskin og fin vind . Men så vendte vinden og vi fik en lille røvfuld nedad . Om natten skulle vi uden om 2 store havvindmølle parker . Lidt af en opgave når man sejler for sejl og vinden ikke vil det som vi gerne ville.

11-6-22

Tja masser af vind , kraftig vind , bare ikke i vores retning . Så røvfuld igen igen .

12-6-22

Ankom til Ijmuiden ca kl. 08,30 . Marinaen ligger i starten af indsejlingen til Amsterdam . Men vi var nogle trætte fyre , der bare gerne ville have noget at spise et bad og så i seng. Men efter badet skulle vi lige det og så lige det , så nu er kl. 17,45 og vi har ikke sovet endnu. Men efter aftensmaden står den temmelig sikkert på langs i køjen.

13-6-22

Stod tidlig op idag , tog bussen ind til Amsterdam . En lille times tid tog busturen . Fik set en lille del af Amsterdam , men skulle man se det hele , ville det tage mindst en uge , tænker jeg.Gik langs kanalerne og beundrede de mange flotte huse og husbådene på kanalerne . I Amsterdam så jeg utrolig mange cykler og cykelparkerings kældre . Byen må være den by i europa det har flest cyklister . Tilbage i Ijmuiden Marina skulle så bare slappes af , 8,8km blev det til .

14-6-22

Næste stop er Den Haag . Forlod Ijmuiden omkring middags tid , højt solskin en lille smule vind . Turen der ned var ren afslapnings og hygge tur. Ankom til Den Haag først på aftenen og fik en fik plads . Gik en lille tur på havnen . Her er en masse restauranter  langs havnen .

15-6-22

Så er halvdelen af turen sejlet . Må sige at mine forventninger til fulde er indfriet . Har prøvet træls vejr , nogenlunde godt vejr og godt vejr . Det har været spændende at prøve at sejle halv langt(Brunsbyttel - Helgoland ) og så langt ( Helgoland - Ijmuiden ) . Turen her til Den Haag var en meget kort tur ( 27sm ) . Nu skal byen såudforskes , i morgen går turen videre til ??? Det har vi ikke besluttet endnu.

16-6-22

Turen går i dag mod Ostende .Vi sejlede først omkring kl. 16 . Så dagen gik med at gå i bad og få klargjort baden til nat sejlads . Fint solskin men desværre ikke ret meget vind .

17-6-22

Ankom til Osteende midt formiddag i fint vejr og højt solskin . Fik lidt og spise og så et par timer på køjen . Virkelig en turist by med en stor strand og masser af restauranter langs vandet . Fik fundet en butik hvor vi kunne handle lidt ind til aftensmaden . Virkelig varmt og masser af solskin .

18-6-22

I dag knap så godt vejr . Kraftig vind men solskin . Fik set en del af byen og eftermiddagen i cockpittet . Her midt på aftenen er det virkelig blæst op og vi har sat gummikødben på vores fortøjninger . Pludselig var der en båd hvis spiler begyndte at folde sig ud . John og jeg løb over for at hjælpe med at få den ned . Måtte lade den falde i vandet for at få styr på den . Der var folk fra andre både der hjalp til , så vi fik den op og pakket i en spiler pose . Der kan være meget vand i sådan en skal jeg lige sige , fik første skylle da den kom op . Godt at man kan hjælpe i sådan en situation .

19-6-22

Fornuftigt vejr , fik dagen til at gå med at slappe af og gå nogle småture. Fik tage nogle billeder (igen igen) . Har taget omkring 550 billeder på turen indtil nu .

20-6-22

Sejlede fra Ostenende omkring kl.10 . fint vejr god vind , men bølgerne var ikke med os . Så det blev en noget urolig tur. Var fremme ved Dunque omkring kl 16. Lidt spændende indsejling med mange grunde , så det krævende nogen opmærksomhed at komme ind . Men navigerede fint ind til havne indløbet . Gik tidlig i seng alle tre , må jo have haft brug for det.

21-6-22

Stod tidlig op og slappede af med ingenting . Fik gået en god tur 7,5km idag . Og fik taget en masse billeder . Havde store vaske dag og det kunne ses på båden . Lignede et stort tøjstativ . Fik hjulpet nogen Hollændere og blev budt på øl og informationer om at sejle til Bologne Sur Meer . Og derfra videre til Eastbourne i England  .

22-6-22

Var tidligt oppe , sejlede omkring kl.11 . Men først skulle vi lige have John i masten og efterspænde vores vindfane. Men han var i masten , lød der et brag og vi fandt ud af at en kran der løfter både i og op af vandet var kørt ved siden af kajen . Det så ikke godt ud . Mens vi ventede ville Frithiof lige gå en tur på broen for at se om han kunne se kranen ligge i vandet , på vej derud blev han overfaldet af en måge , faktisk to gange , så han tog flugten og vendte tilbage til sikkerhed i vores båd. Men vi fik klargjort båden og sejlede kl 11 og det var i godt vejr , fin solskin og fornuftig vind . Apropo vind , så fandt vi ud af at vinden de næste mange dage ikke tegnede alt for godt , for vores tur over kanalen , så den bliver nok aflyst . Så må vi jo bare finde på noget andet . Efter et par timers sejlads fik vi så en overraskelse , en stor delfin gjorde os selskab i en 20min tid . Det var svært at få et ordentlig billede , men jeg fik da et par stykker , den var nok genert. Ankom til Bologne Sur Meer ved 18 tiden , med en skøntempratur et sykke over de 20grader.

23-6-22

Vågnede efter en god nats søvn til højt solskin allerede ved 8tiden nåede 25grader midt eftermiddag. Fik gået en tur langs havnen og en tur oppe i byen .Var omkring et stor center , noget lignende Nordøcentret i Hirtshals. Men 29eu var alligevel en tand for meget , så der gik jeg ikke ind .  Har besluttet at turen over Den Engelske Kanal ikke bliver til noget på grund af vinden . Næste stop bliver derfor Dieppe lidt længere nede af kysten .

24-6-22

Tog afsted fra Bologne Sur Meer omkring kl 12 . Skulle ud og fange strømmen gennem den Engelske Kanal der gik sydpå . Fint vejr solskin og vinden lige imod os , så vi måtte sejle for motor . Var i Dieppe kl 21 Vi fik en fin plads ved en bro langskibs . Var rimelig trætte efter den tur så gik tidlig i seng .

25-6-22

Var rimelig tidlig oppe , sådan trods alt . Ikke så godt vejr , byger ind i mellem . Fik dog gået en tur i byen og set os lidt omkring . Mange fine gamle huse og en fin strandpromenade . 6m i forskel mellem høj og lavvande . En lidt kedelig dag .

26-6-22

Sejlede fra Dieppe lidt før tidevandet vendte sådan omkring 10,30 , men havde næsten ingen modstrøm . Solen skinnede fint og lidt vind . men den forsvandt og så måtte vi igen sejle for motor . Ankom til Le Havre omkring kl. 19,30 .

27-6-22

Kæmpe stor lystbådehavn = langt til badeog toilet forhold.Det meste af Le Havre havnefront blev udslettet under krigen , husene der derefter blev bygget op igen er nogle knap så kønne beton blokker . Der er lidt langt op til den gamle bydel . Der var også langt til nærmeste butik , men Fridtjoef og mig lavede en tur til butikken . Da vi var gået lidt efter at have handlet , fik Fridjoef den gode ide at vi måtte lette os fra vores last (ølpause) Han var en super rejsekammerat der kunne sin historie .

28-6-22

Efter en fin sejltur kom vi til Port En Bessin sådan omkring 20,30 . Der måtte vi vente  på at tidevandet steg . Det yderste havnebassin er næsten tørlagt ved lavvande. Så der er en stor port som holder vandet i de 2 inderste bassiner på en dybde så fiskefartøjerne kan ligge der inde ved lavvande. Sådan omkring kl 21 blev vi lukket ind , sammen med en del fiskebåde som kom ind med deres fangst.Inde i havnen var der ikke meget plads til lystbåde .En flydebro med en plads til en båd som Cleopatra på ca 14m . ellers skulle vi ligge uden på en anden båd . Port En Bessin er en lille hyggelig havn , med en fin stemning på kajen . Bessin blev under sidste del af krigen brugt som en slags tankstation , der var trukket en brændstof ledning fra England .

29-6-22

Vi tog en bus ind til en by i nærheden Bayeux , hvor der var en stor gobelin på 70m fra 1466 . Det var virkelig en stor oplevelse , kan virkelig anbefales. Gik lidt omkring i byen og tog bussentilbage til Port En Bessin .

30-6-22

Idag gik turen til Aromanche . Byen blev brugt som en stor indskibsning havn i starten af invasionen . Store pontoner blev fragtet fra England og sænket , så forsynings skibene kunne ligge til og bringe forsyninger i land. Der er stadig mange pontoner der ligger ude i vandet tilbage . Byen er absolut et besøg værd , sammen med Bayeux og Port En Bessin , hvis man skulle komme på de kanter.

1-7-22

Dagen blev en rigtig slapper dag , afslapning og hygge . Fik gået en lille tur og mødte en lille bakke  ( 18" stigning ) Men godt vejr og en fin natur .

2-7-22

Da havnen var rimelig billig at ligge i , blev vi endnu en dag . Vi skulle dog sejle ved midnats tid på grund af tidevandet .

3-7-22

Ankom til Cherborg omkring 9tiden . Fik lige lidt at spise og derefter et par timer på øjet . En kop kaffe og et bad virker faktisk opfriskende . Fik kigget lidt på byen om eftermiddagen .

4-7-22

Så kom dagen hvor jeg måtte afmønstre . Skulle på en laaang togtur. Først fra Cherbourg til Paris så Paris til Karlsruhe , Karlsruhe til Hamborg , Hamborg til Kolding , Kolding til Århus , Århus til Aalborg . Tog fra Cherbourg den 3-7 kl. 10,43 og var i Aalborg kl. 14,15 den 4-7 . Men det var det hele værd .

Den her tur har jeg drømt om i mange år . Og i år fik jeg så et kærlig lods bagi og fik mig taget sammen .